***16 MEI 2015***
Tarikh 16 Mei setiap tahun telah dipilih sebagai Hari Guru di Malaysia
Peredaran zaman dan kemajuan teknologi tidak pernah mengubah
tugas
dan jasa guru dalam mendidik dan membekalkan ilmu
kepada seluruh pelajar
Tugas guru pada masa kini pula semakin mencabar
yang mana memerlukan
kreativiti dan inovasi bagi memastikan
pengajaran dan pembelajaran lebih
berkesan kepada pelajar selaras dengan
Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025
Dari perspektif pelajar pula,
selain mengajar subjek yang berkaitan,
guru juga dianggap rakan dan teman untuk berbincang
dan
meluahkan
perasaan, khususnya berkaitan dengan perkembangan diri
Sehubungan itu,
bagi menggambarkan pengiktirafan kepada jasa guru,
pada 16 Mei setiap tahun,
Kementerian Pendidikan akan menganjurkan
sambutan Hari Guru
dengan melengkapkan pelbagai program
yang menjurus
kepada penghargaan kepada guru
Untuk tahun ini
sambutan Hari Guru di Malaysia adalah bertemakan
GURU : MEMBINA ILMU MENYEMPURNAKAN AKHLAK
akan diraikan pada 16 Mei bagi mengenang
jasa dan pengorbanan guru dalam mendidik anak bangsa
Berikut adalah huraian kepada Tema Hari Guru 2015.
Guru berperanan mengupayakan diri dengan ilmu dan
Guru berperanan mengupayakan diri dengan ilmu dan
pengalaman agar dapat
membangunkan potensi insan
melalui penyerapan elemen-elemen kerohanian
dan kurikulum,
menyediakan kepelbagaian bahan rangsangan bagi
mengoptimumkan
potensi murid serta menyediakan pelan pembangunan
individu yang
menyeluruh dan bersepadu bagi menghasilkan modal insan
bertaraf dunia.
Warga pendidik perlu memainkan peranan penting
dalam
menyediakan serta membentuk insan peribadi mulia
berpersonaliti unggul
di dalam membina negara bangsa yang berkualiti.
Peranan guru juga tidak terbatas hanya kepada
Peranan guru juga tidak terbatas hanya kepada
menyampaikan kandungan silibus
dalam bilik darjah,
malah guru perlu kreatif dan inovatif dalam
pembangunan ilmu (knowledge development) di kalangan
anak didik
seiring dengan perkembangan teknologi
dan keperluan masa depan melalui
amalan pengajaran guru
yang berpusatkan pelajar serta penggunaan bahan
sumber secara berkesan.
Peranan guru adalah menghasilkan modal insan holistik
Peranan guru adalah menghasilkan modal insan holistik
yang berilmu dan
berakhlak ke arah kesempurnaan kemenjadian murid.
Seperti yang
digarapkan dalam PPPM 2013 - 2025,
sistem pendidikan Malaysia berhasrat
untuk melahirkan murid
berdasarkan enam aspirasi murid, iaitu
pengetahuan, kemahiran berfikir,
kemahiran memimpin, kemahiran
dwibahasa,
etika serta kerohanian dan identiti nasional.
Justeru guru
merupakan agen ke arah merealisasikan hasrat tersebut.
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
Related Posts:
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/4_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/3_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/2_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/1_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/e2_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/e2_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/c3.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/c2_21.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/c1_21.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/b_21.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/a.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/j3.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/i2.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/h.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/g3.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/3_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/2_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/1_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/e2_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/e2_22.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/c3.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/c2_21.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/c1_21.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/b_21.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/a.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/j3.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/i2.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/h.html
http://sjkcbb.blogspot.com/2014/05/g3.html
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
No comments:
Post a Comment